Juist voor webwinkels is klantenbinding essentieel, omdat er minder persoonlijk klantcontact is dan in fysieke winkels. “Meer dan fysieke winkels concurreert de etailer over de prijs-as. Dat is geen stevige basis als het gaat om het opbouwen van een loyaal klantenbestand”, stelt directeur Ronald Poelakker van Inextenzo, specialist in loyaltymarketing, in de zomereditie van EtailTrends.
Volgens Poelakker zijn veel webwinkels een klant kwijt, zodra het product goedkoper is bij een concurrent. Bovendien hebben webshops veel minder ‘echt’ contact met de klant. Om te zorgen dat de klant je ‘aardig’ gaat vinden, is gericht en relevant contact noodzakelijk. Spreek een klant bijvoorbeeld persoonlijk aan als hij de site bezoekt, bedank hem voor zijn aankopen en spits aanbiedingen toe op zijn persoonlijke voorkeur, meent Poelakker.
Tom Hoffmeijer van internetbedrijf Innovadis sluit zich hierbij aan. Hij vindt dat het erom gaat dat een etailer klantgericht bedient. “Je moet je klant dus kennen en zoveel mogelijk een-op-een marketen.” Het uiteindelijke doel is om ambassadeurs te creëren. Redcoon.nl probeert dit met zijn nieuwe online loyaltyprogramma ‘VriendenVan redcoon.nl’. Klanten die bij deze pure player winkelen worden beloond. De kortingen kunnen ze niet alleen voor zichzelf maar ook voor anderen inzetten, zoal de plaatselijke voetbalvereniging. “Op die manier creëer je een groot netwerk van ‘vrienden’, die redcoon.nl niet alleen meer met prijs associëren”, aldus directeur Lucien Swaab van TDR Company, ontwikkelaar van het programma.
Lees het gehele artikel ‘Hoe een tevreden klant een loyale klant wordt’ in EtailTrends 4. Klik hier voor een abonnement. Abonnees ontvangen twaalf keer per jaar RetailTrends en zes keer per jaar EtailTrends.
Bron : EtailTrends