De omzetten in kledingverkopen zijn in de eerste 4 maanden van dit jaar met 9 procent gedaald.
Dat constateert marktonderzoeksbureau GfK Fashion & Retail aan de hand van de mode-aankopen gedaan door een vast panel van 10.000 consumenten.
De kledingbranche krijgt volgens marktonderzoeker GinoThuij van GfK klap op klap. In de eerste 4 maanden van 2012 daalden de verkopen volgens hem ook al met 9 procent ten opzichte van het jaar daarvoor.
”De situatie is redelijk zorgelijk”, constateert Thuij. Hij wijst het slechte voorjaarsweer en het lage consumentenvertrouwen als boosdoeners aan. Daarnaast speelt de opkomst van onlinewinkels de branche parten. Via internet wordt 11 procent van de kleding gekocht, aldus het onderzoeksbureau.
Aanbiedingen
Consumenten geven aan steeds vaker op aanbiedingen te letten. Bijna 50 procent van de kopers heeft tot en met eind april afgeprijsde kleding aangeschaft.
Volgens Thuij zijn de aanbiedingen uit nood geboren. ”De klanten moeten meer en meer geprikkeld worden kleding te kopen. Vandaar dat we midseason sales hebben gezien en de uitverkoop al bijna begonnen is. De kledingbranche speelt met prijsacties steeds vaker in op de afwachtende klant.”
In de schoenenbranche was het in de eerste 4 maanden van dit jaar volgens GfK ook niet best. Er werd 7 procent minder omzet geboekt.
Binnensteden
De cijfers passen in het beeld dat brancheorganisatie Inretail vorige maand schetste over de verkopen in de drie wintermaanden. Daaruit bleek een fikse omzetdaling in damesmode (min 12,3 procent) en kinderkleding (min 11,8 procent). De verkoop van herenmode daalde met 7,9 procent.
Volgens retaildeskundige Jaap Kaai van Emmaretail blijkt uit een trendanalyse dat er grote plaatselijke verschillen bestaan. Consumenten shoppen minder vaak, maar wel langer en bij voorkeur in aantrekkelijke binnensteden. In kleine regionale centra doen kledingwinkels het minder goed.
Kaai voorspelt aan de hand van trendrapporten in 15 binnensteden dat de kledingbranche behalve met slecht weer, laag consumentenvertrouwen en de crisis ook met overcapaciteit en de opkomst van internet af te rekenen heeft. Kaai: “Het aantal modewinkels zit sowieso ruim in het jasje.”
Door: ANP